Ons onderwijs in praktijkGroepen 1/2 Op kindcentrum De Notenbalk werken we ontwikkelingsgericht, met als doelstelling het stimuleren van kinderen om hun volledige persoonlijkheid te ontwikkelen. In onze kleutergroepen werken we het hele jaar rond thema’s. Een thema duurt ongeveer 6 weken. Van het grootste belang is hierbij dat de kinderen het thema interessant en uitdagend vinden. Bij het voorbereiden van een thema zorgen de leerkrachten ervoor dat de doelen gekoppeld worden aan betekenisvolle activiteiten. Ook worden er bij het thema activiteiten aangeboden in de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Bij Ontwikkelingsgericht onderwijs zijn er 5 verschillende kernactiviteiten, die nodig zijn voor verdere leerprocessen. - Spelactiviteiten - Constructieve en beeldende activiteiten - Gespreksactiviteiten - Taalactiviteiten - Reken- en wiskundige activiteiten Op Kindcentrum De Notenbalk zitten de jongste en de oudste kleuters bij elkaar in de groep. Dit is een bewuste keuze, omdat kinderen van deze leeftijd veel van elkaar leren.
In het observatiesysteem BOSOS registreren we onze observaties en op die manier houden we de ontwikkeling van de kinderen in de gaten. Voor de sociaal-emotionele ontwikkelen werken we door de hele school met de methode: De vreedzame school. De kinderen leren hierbij hoe ze elkaar nog beter kunnen helpen, hoe ze met conflicten om kunnen gaan, enz. Verder werken we in onze kleutergroepen met dagritmekaarten, deze maken de dagindeling zichtbaar voor de kinderen. Ook werken we met het planbord. Op het planbord kunnen de kinderen zien uit welke activiteiten er gekozen kan worden. Dit kan zijn in de hoeken, uit de kast of een verplichte opdracht. In groep 1 zijn er 2 verplichte werkopdrachten en in groep 2 zijn er 3 verplichte werkopdrachten.
Bewegen en spelen is een noodzaak voor kleuters. Daarom spelen we elke dag twee keer buiten, op het plein of in de natuurtuin. Bij regen maken we gebruik van het speellokaal. Groep 3 De kinderen leren lezen. Op een zeer intensieve manier krijgen zij allerlei leesactiviteiten aangeboden, waar mogelijk op hun eigen niveau. Met de methode 'Lijn 3' wordt de leesontwikkeling van de kinderen nauwgezet gevolgd. Tijdens en na elk thema zien de leerkrachten welke kinderen extra oefening nodig hebben of al meer aan kunnen. Na januari is de basis om te kunnen lezen gelegd. De kinderen lezen teksten en boekjes op hun eigen niveau. Het technisch lezen wordt volop gestimuleerd en ook het begrijpend lezen krijgt steeds meer betekenis. Het schrijven van letters, die de kinderen leren, komt dagelijks aan de orde. De fijne motoriek wordt geoefend en het vloeiend schrijven lukt steeds beter. Er wordt gerekend daarbij leren de kinderen begrippen als meer en minder. Ze tellen tot 130, tellen met sprongen van twee, vijf of tien. Ze leren klokkijken, de hele uren en halve uren en rekenen met geld. Er worden erbij en eraf sommen gemaakt. Natuurlijk moeten de kinderen ook bewegen. Tussen en tijdens de lessen worden er bewegingsspelletjes gedaan. De kinderen gaan naar de gym en spelen dagelijks op het plein. Ook muziek, schilderen, techniek en wereldoriëntatie komen in groep 3 aan de orde. Groep 4 t/m 8 Naast de methodes waarmee gewerkt wordt (zie vakgebieden en methodes), zijn er verschillende aanvullende activiteiten.
|
Agenda |
Deel deze pagina |
ContactBazuinstraat 263335 DD ZwijndrechtT 078 - 820 00 18 (onderwijs) | Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenVisie en MissieOnderwijsvakanties en vrije dagenOnderwijsLeerlingenraadMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteit
DisclaimerBekijk hier de informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |