Welkom in groep 4/5
Groep 4 Uw kind zit nu in groep 4, een hele verandering! Wat is er nieuw……. In groep 3 heeft uw kind gewerkt met de taal-lees methode Lijn 3. In groep 4 staan taal, spelling en technisch lezen apart op het rooster. Lezen Wij willen graag de kinderen meer leestijd geven en daarom zijn wij het werken in de schriften gestopt en hebben alle kinderen een leesboek in hun la zitten. Zodra het boek uit is moeten ze vertellen/opschrijven waar het over ging en wat ze ervan vonden. Zo stimuleren we de kinderen om boeken helemaal uit te lezen. Er zijn ook momenten waarop kinderen een strip of een informatief boek mogen lezen. De instructie moment vanuit de leerkrachten kan natuurlijk ook niet ontbreken, deze zijn er nog steeds.
Begrijpend lezen Tijdens het vak begrijpend lezen doorgronden iedere week een tekst. Deze actuele tekst zijn gebaseerd op het thema waar wij 10 weken lang aan werken. De kinderen krijgen verschillende soorten teksten aangeboden: recepten, informatieve teksten, gedichten, liedjes, afbeeldingen etc. Wij bieden verschillende strategieën aan: voorspellen, ophelderen van onduidelijkheden, vragen stellen, verbanden leggen over en samenvatten van de tekst. Engels In de onderbouw werken de kinderen met de methode Groove me. Vanaf groep 4 starten wij met de methode Stepping Stones. De nadruk ligt bij deze methode op de woordenschat en spreekvaardigheid van de Engelse taal. Taal Wij werken aan de woordenschat en zinsontleding. Ook het schrijven van verhalen (stellen) komt aan de orde. De taallessen worden gemaakt op het Chromebook met het programma Snappet. De stelopdrachten worden gemaakt in het schrift, zodat de kinderen ook voldoende oefenen met schrijven. Spelling Wij leren de spellingregels, maar leren ook wat weetwoorden en luisterwoorden zijn. Wij maken de dictees in de schriften en daarnaast maken we ook lessen op Snappet. Rekenen Wij oefenen en leren verder met plus en min sommen over de tientallen tot 100. Erg belangrijk in groep 4: de tafelsommen en leren klokkijken! Hier kunt u ons bij helpen.Verder oefenen we het rekenen met geld, gewicht, inhoud en lengte.
Groep 5 Wat gaat groep 5 leren?
Rekenen: De kinderen kunnen al rekenen tot 100. Dit onderwijsjaar leren ze rekenen tot 1000. Dit doen de kinderen nog steeds op de getallenlijn, omdat dit beter is voor het getalbegrip. De sommen worden nog niet onder elkaar gezet. Ook gaan we verder met de tafelsommen. Dit jaar alleen nog de tafels van 7, 8 en 9. De rest hebben ze in groep 4 gehad. Het is belangrijk dat de kinderen de tafelsommen ook thuis blijven oefenen. Klokkijken blijft belangrijk. Halverwege het schooljaar moeten de kinderen kunnen klokkijken op de analoge en digitale klok. Verder maken de kinderen kennis met breuken. Bij breuksommen is het heel belangrijk dat de kinderen de tafelsommen goed beheersen. Spelling: De woorden die aan bod komen bij spelling worden langer en moeilijker. Ook leren wij steeds meer woorden die eigenlijk uit een andere taal komen, de zogenaamde leenwoorden. Wij leren de betekenis van moeilijkere woorden bij woordenschat en gaan verder met zinsontleding. We kennen al het verschil tussen werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord en het bijvoeglijk naamwoord. Nu leren we ook onderwerp, persoonsvorm en gezegde. Overige vakken: Natuurlijk gaan we ook verder met alle andere vakken, waar de onderwerpen verder uitgediept worden en er ook nieuwe doelen worden aangeboden en behandeld.
Leerkrachten: Juf Marieke Baars en juf Annet Grochla zijn de leerkrachten van groep 4/5. Juf Marieke werkt op maandag, dinsdag en donderdag en juf Annet op woensdag en vrijdag.
|
Agenda |
Deel deze pagina |
ContactBazuinstraat 263335 DD ZwijndrechtT 078 - 820 00 18 (onderwijs) | Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenVisie en MissieOnderwijsvakanties en vrije dagenOnderwijsLeerlingenraadMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteit
DisclaimerBekijk hier de informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |