Kwaliteitszorg in ons basisonderwijsOp De Notenbalk willen wij goed onderwijs verzorgen. Dat betekent dat wij onze manier van werken doorlopend evalueren en inspelen op actuele ontwikkelingen. Hierbij hanteren wij kwaliteitsnormen voor het onderwijs. Dit proces noemen wij kwaliteitszorg. Instrumenten om de kwaliteit te bewaken zijn:
Met behulp van opbrengsten vanuit deze instrumenten maken wij een plan van aanpak om ons onderwijs verder te verbeteren. Dit maakt deel uit van een meerjarenbeleidsplan. Jaarlijks evalueren wij de resultaten en stellen in de teamvergadering de ontwikkelpunten voor het nieuwe schooljaar vast.
Actuele ontwikkelingen schooljaar 2018-2019: Tijd voor talent In ons lesprogramma hebben wij bewust ruimte gecreëerd voor de creatieve ontwikkeling van de leerlingen. Het aanbod van creatieve lessen gebeurt in een circuitvorm. De groepen 3 t/m 8 krijgen op deze manier zoveel mogelijk gebieden van creativiteit aangeboden; tekenen/schilderen, handvaardigheid, dans/drama en daarnaast ook techniek. Buiten deze lessen om zijn er ook andere momenten waarop kinderen hun specifieke talenten kunnen ontwikkelen, dit kan bijv. in het brede school aanbod dat zowel creatief als sportief is en plaatsvindt tijdens en na schooltijd. De Vreedzame School Komend schooljaar gaan we verder met de implementatie van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. SCHOOL op SEEF Sinds cursusjaar 2016-2017 maakt kc De Notenbalk gebruik van het programma SCHOOL op SEEF. Dit is hét programma in Zuid-Holland voor een goede aanpak van verkeersveiligheid en verkeerseducatie aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Hier worden kinderen in een veilige omgeving op een eigentijdse manier begeleid in hun ontwikkeling tot duurzaam veilige weggebruikers. SCHOOL op SEEF omvat hoogwaardig en aansprekend, praktijkgericht en digitaal materiaal. Het werken aan de verkeersveiligheid van kinderen op en rond de basisschool vereist een integrale aanpak. Het programma SCHOOL op SEEF biedt de mogelijkheid om vanuit verschillende facetten (educatie, infrastructuur, communicatie, etc) hieraan te werken. Ons motto is dan ook: “ kinderen hebben recht op een veilige, zo zelfstandig mogelijke deelname aan het verkeer”. Het programma SCHOOL op SEEF heeft 7 doelstellingen: 1. De schoolomgeving en de schoolroutes zijn veilig ingericht. 2. Er vindt theoretisch verkeersonderwijs plaats in alle leerjaren. 3. Er vindt praktisch verkeersonderwijs plaats in alle leerjaren. 4. Er wordt met de ouders gecommuniceerd over verkeersveiligheid. 5. Er vindt (indien nodig) handhaving plaats die is afgestemd op de specifieke situatie. 6. Er wordt gestimuleerd zoveel mogelijk met de fiets of lopend naar school te gaan. 7. De aanpak is structureel en is verankerd in een goede organisatiestructuur. Komend cursusjaar gaan we verder met de implementatie van het School op Seef programma. Schooltuin Sinds enkele jaren heeft kc De Notenbalk een schooltuin grenzend aan hun gebouw. Voor een deel is dit een natuurlijke speeltuin waar kinderen heerlijk kunnen spelen, klauteren en ontdekken. Daarnaast heeft elke groep een zaaibed waarin groenten en fruit worden gekweekt. De groep is verantwoordelijk voor het onderhoud, maar ook voor het consumeren van rijp fruit en/of groente. Soms wordt er spontaan een activiteit bedacht, bijv. het maken van pompoensoep of het verkopen van worteltjes en bietjes voor een goed doel. Samen met enkele ouders wordt het groot onderhoud gedaan. Engelse methode Dit schooljaar gaat een samengestelde commissie personeelsleden vanuit de onder-, midden- en bovenbouw onderzoek doen naar een nieuwe methode voor het vak Engels. De huidige methode is aan vervanging toe. Groep 7/8 start met chromebooks De kinderen in groep 7 en 8 werken dit schooljaar met chromebooks. Naast dat ze hierop de verwerking van vakken zoals rekenen en taal maken wordt de chromebookn gedurende het jaar verder ingezet met google classroom. O.a. het delen van documenten met elkaar en het opslaan van documenten in de cloud is één van de aspecten waar de kinderen kennis mee gaan maken. Middels een bredere aanpak in de bovenbouw m.b.t. ICT willen wij onze kinderen verder voorbereiden op de volgende stap in het onderwijs. Uiteraard houden we hierbij rekening met de vernieuwde richtlijnen in de wet op de privacy.
De aanpak van deze ontwikkelingen gebeurt planmatig volgens een vaste systematiek, vastgelegd in het beleidsontwikkelsysteem (BOS) van PIT kinderopvang & onderwijs (www.transparantbeleid.nl). De ontwikkelpunten zijn soms verdeeld in kleinere gebieden en kunnen in meer jaren worden uitgevoerd. Voor ieder ontwikkelpunt is een ‘projectleider’ benoemd, die verantwoordelijk is voor de voortgang. Naast onderwijsinhoudelijke projecten zijn er ook projecten die te maken hebben met personeelsbeleid, organisatie en beheer. De lessen aan de kinderen worden gegeven volgens een rooster. Het lesrooster, het aantal onderwijsuren en de namen van de leerkrachten die lesgeven worden vastgelegd in een activiteitenplan. Dit plan wordt jaarlijks herzien. Op De Notenbalk wordt lesgegeven met behulp van methodes. Bij de keuze van methodes en materiaal wordt gelet op de inhoud, de kwaliteit en het uiterlijk: kunnen de kinderen goed leren met behulp van deze methodes en ziet het materiaal er aantrekkelijk uit? We letten er ook op of de methodes voldoen aan de kerndoelen, voldoende (gedifferentieerde) leerstof bieden en of er genoeg herhalingsstof en extra leerstof is. Nog belangrijker dan de gebruikte methodes zijn de mensen die op een school werken. Aan hen heeft u uw kind(eren) toevertrouwd. Zij zorgen er niet alleen voor dat boeken en materialen zinvol gebruikt worden, maar ondersteunen en stimuleren uw kinderen ook bij hun leerproces. Leerkrachten besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. Wekelijks wordt er na onderwijstijd vergaderd: in teamverband, als projectgroep, werkgroep of commissie. Ook de medewerkers van de kinderopvang sluiten aan bij onderwerpen die van invloed zijn op de doorgaande leerlijn van peuters naar kleuters. Jaarlijks wordt geïnvesteerd in scholing, omdat het onderwijs voortdurend in beweging is en we op de hoogte willen blijven van nieuwe ontwikkelingen. |
Agenda |
Deel deze pagina |
ContactBazuinstraat 263335 DD ZwijndrechtT 078 - 820 00 18 (onderwijs) | Zoeken | KinderopvangInschrijven en aanmelden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteit
DisclaimerBekijk hier de informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |